Honda

GL1800 Gold Wing Tour DCT 2019

Hondas flaggskip og den ultimate touringsykkelen – spekket med avansert utstyr.


Art.nr. GL1800DAK

    kr 469 663

    Vrakpantavgift på kr. 500,- tilkommer

    Prisen er eksklusiv frakt- og klargjøringskostnader

    Finansiering fra kr 6 001,00/mnd. (60 mnd.)
    Finansieringspris kr 524 442,05.
    Se detaljer
    Høydepunkter
    • Hondas automatiske DCT-kasse med sju trinn, revers- og krabbekjøringsfunksjon
    • Førerposisjonen er flyttet forover for å skape en mer kompakt motorsykkel; det nye fremre hjulopphenget bidrar til at også motoren flyttes forover i konstruksjonen
    • Hjulopphenget er en løsning med doble lenkearmer og enkeldemper som gjør styringen enklere og kjøreopplevelsen mer komfortabel, siden friksjonen i gaffelbeinet ikke lenger er noen faktor
    • Kraftig forbedret komfort, varmeregulering og ventilasjon
    • Vindskjermens høyde og vinkel kan justeres elektrisk
    • Cruise Control som fungerer smidig via den elektriske gassreguleringen (TBW)
    • 7-tommers TFT-skjerm for navigasjon og lydinformasjon og tilgang til fire kjøremoduser (TOUR, SPORT, ECON og RAIN) som justerer tractioncontrol, fjæring og bremsekraft
    • Infotainmentløsningen Apple CarPlay for Iphone-brukere, i tillegg til vanlige Bluetooth-funksjoner
    • Full LED-belysning og blinklys som slås av automatisk
    • Smart Key-manøvrering gir smidig start og tilgang til bagasjerommene
    Beskrivelse

    I 2018 bestemte ingeniørteamet som sitter med nøkkelen til Gold Wings fremtid seg for å bryte radikalt med det som egentlig kun skulle være en tradisjonell oppdatering.

    GL1800 Gold Wing ble splitter ny tvers igjennom. Den har fremdeles den karakteristiske, sekssylindret boksermotoren som leverer et skred av dreiemoment og effekt, og den er fortsatt Hondas flaggskipmodell i touring-segmentet, smekkfull av funksjoner og med plass nok til at to personer kan kjøre med stil.

     

     

    Gold Wing-opplevelsen
    Den forrige modellens store kåpe var utformet for å skape en lomme av stillestående luft bak den. Den nye metoden går ut på å kanalisere luftstrømmen rundt føreren og passasjeren, noe som gir en behagelig og kjølende bris. Den reduserte aerodynamiske motstanden bidrar også til å redusere drivstofforbruket.

    Borte er også den store vindskjermen, som nå er skiftet ut med en mindre og elektrisk justert skjerm, som kontrolleres fra venstre styrehalvdel. Det gir en optimal vindbeskyttelse (med føreren og passasjeren nærmere skjermen enn tidligere), og samtidig en følelse av plass og frihet når det trengs. Vindskjermens vinkel og høydejustering er trinnløs. Som tilvalg finnes det en større vindskjerm, justerbart vindbeskyttelse for armene og overkroppen og fastmontert vind- og værbeskyttelse for bena og føttene.

    Fører og passasjer sitter atskilt i setene, omtrent som på den gamle modellen. Føreren kan nyte kjøringen, mens passasjeren kan lene seg tilbake og nyte turen. Formen på førersetet er komfortabel og støttende, samtidig som den åpner for å skifte kjørestilling – for å nyte Gold Wing-opplevelsen i fulle drag og enklere kunne sette føttene i bakken.

     

    Lar nysgjerrigheten lede vei
    Hondas utviklere drives av nysgjerrighet og en motivasjon om å gjøre Hondas motorsykler stadig sikrere og mer miljøvennlige. Et eksempel på det er at Gold Wing fortsatt er den første og eneste motorsykkelen med kollisjonspute – et resultat av 15-års iherdig forskningsinnsats på bedre sikkerhet for motorsyklister. Og det å utvikle teknologier som tar vare på miljøet er noe utviklerne perfeksjonerer hele tiden. Hondas miljøvennlige innovasjoner bidrar til å gjøre vår tid her på jorden, helst i motorsykkelsetet, til en bedre opplevelse.

    Gold Wing kan utstyres med Hondas automatiske DCT-kasse med sju trinn, revers- og krabbekjøringsfunksjon (GL1800 Gold Wing Tour DCT).

    Selv om den har en skarpere design, er hele 40 kilo lettere og langt smidigere, er Gold Wing fortsatt en motorsykkel for vaskekte motorsyklister. Gold Wing Tour veier 379 kilo som standard, og Gold Wing Tour DCT 383 kilo.

     

    Tredje generasjons DCT med sju gir
    Hondas unike dobbeltclutch-girkasse er en naturlig del av den nye Gold Wing-motoren og utviklingen rundt DCT som base. Dette er den tredje og nyeste generasjonen av systemet, og den første med sju gir – spesielt konstruert for lange turer. Systemet er også ekstremt smidig og hurtigskiftende. Og lettere enn den manuelle forgjengeren med fem gir.

    DCT sikrer konsekvent, hurtig og sømløs giring. Dessuten, siden dobbeltkoblingene overfører kraften fra ett gir til det neste med minimal påvirkningen av driften til bakhjulet, minimeres eventuelle ristninger i girkassen, noe som gjør girskiftene både direkte og mykere. Videre fordeler er holdbarhet (siden girene ikke kan skades når du ikke treffer et gir), det blir umulig å havne i fri når du ikke har planlagt det og det blir mindre slitsomt å kjøre i rykk og napp i den travle bytrafikken. DCT har nemlig en egen krabbekjøringsmodus.

    Kort sagt øker DCT kjørekomforten radikalt, med stillegående og effektive girskift. Og ikke minst er de fire kjørenivåene koblet til DCT, noe som forbedrer komforten med perfekte girskift hele veien.

     

    Foredlet perfeksjon
    Siden lanseringen i 1975 som en kåpeløs 1000-kubikker, har Honda Gold Wing vært den ultimate touring-maskinen på to hjul. Dette er en sykkel som ofte har lagt ut på sin egen reise; gjennom årenes løp har den vokst både i fysisk størrelse og motorkapasitet, samtidig som den hele veien har vært et klart symbol på luksus, kvalitet og komfort.

    Modellen kommer i basisversjonen GL1800 Gold Wing samt i de mer utstyrte versjonene GL1800 Gold Wing Tour og GL1800 Gold Wing Tour DCT.

     

    Livet er rett og slett for kort til ikke å oppleve det fra setet på en Honda GL1800 Gold Wing.

    Spesifikasjon
    Kubikk 1833,00
    Effekt (HK) 126,50
    Girkasse Automat/DCT
    Sittehøyde 745,00
    Førerkortklasse A
    CO2 g/km 131,00
    Forbruk l/mil 0,56

    Motortype

    Boring 73 mm
    Antall sylindre 6
    Effekt (HK) 126,5 hk 5500 o/min
    Motortype Væskekjølt 4-takts, 24-ventilers SOHC flat-6
    Slaglengde 73 mm
    Moment 170 Nm 4500 o/min

    Girkasse

    Kraftoverføring Kardang
    Antall gir 7

    Mål/vekt

    Bensintank 21,1 Liter
    Bakkeklaring 130 mm
    Høyde 1430 mm
    Lengde 2575 mm
    Kjøreklar vekt 383 kg
    Hjulavstand 1695 mm
    Bredde 905 mm

    Annet

    ABS Elektronisk kombinert ABS system
    Bremser framme 320 mm dobbel skive
    Bremser bak 316 mm enkel skive
    Demping framme Doble lenkearmer og enkeldemper
    Demping bak Pro-Link
    Dekk framme 130/70-R18
    Dekk bak 200/55-R16
    Dokumentasjon
    Tilbehør

    verdens mest berømte luksus-tourer entrer en ny æra

    se video

    interessert i denne

    honda

    originalt tilbehør

    Velg mellom tilbehør innen beskyttelse, komfort og utstyr for last og bagasje. Alt er spesialdesignet til motorsykkelen, i matchende farge og utseende.